lördag 3 oktober 2015

Per dag 6 Tokyo

Dag 6 i Tokyo lovade fint väder så då tänkte vi passa på att se lite trädgårdar och andra "utomhusaktiviteter" så vi tog tunnelbanan till Meiji-jingumae där vi tänkte besöka ett tempel men under tiden vi leta efter det så hitta vi ett Starbucks så tog oss en kaffe och en cinnamon roll på deras terass, mycket gott och mysigt ställe! 


Efter fikat beslöt vi oss att vänta med templet och letade istället upp den berömda gatan Takeshita i Harajuku som är känd för sina små affärer med allt ifrån Star Warsmuggar till crepesatånd. Där hitta jag först en liten affär med något som såg ut som en churro men när jag fick den i handen var det mer som en friterad kranskaka fylld med vaniljsås, rätt god faktiskt om än väldigt nytt på något sätt. 



Efter detta kom nästa sockerchock i form av en crepe fylld med jordgubb, grädde och hör o häpna cheesecake?! Jessica tog en strawberry chocolate special. Min var GALET god men otroligt söt så som sagt fick en smärre sockerchock, Jessica tyckte det blev väldigt degigt på slutet av sin men tyckte den var god.


Så efter allt gående i Harajuku tog vi oss till slut till templet och gick runt där i parken som omringa det. Efter detta åkte vi hem till hotellet för att lasta av alla saker vi handlat och sen bege oss till ett sushiställe som många säger att man måste besöka just för upplevelsen och det var Genki Sushi i Shibuya. När vi kom dit var det en kö på kanske 10 personer utanför restaurangen så man fick börja med att gå in och skriva upp sig på en lista sen kommer dom och ropar upp ens namn när det blir plaster lediga, det tog kanske 10-15 minuter för oss två att få våra platser.

Väl inne sätter man sig på sin plats och framför sig har man en display man beställer ifrån (allt finns på engelska och man beställer även sin dryck härifrån). Man beställer upp till 3 tallrikar/saker åt gången och sen kommer detta levererat på en platta som går på ett band fram till din plats, du tar av det du beställt från plattan och sen trycker du på en knapp som skickar tillbaka plattan till köksluckan (drycken kommer servitören med annars sköts allt via bandet och displayen). Jag åt totalt 11 tallrikar med sushi, en skål med fläskmisosoppa plus en tallrik med friterad mussla, till detta drack jag två öl och en liten flaska varm sake (saken drack jag med handen på hjärtat inte upp för det smaka rävgift, ska väl tilläggas att det var min första gång jag drack det) detta gick totalt på mindre än 300kr. Jag ska säga att till Genki Sushi går man mycket för upplevelsen inte för kvalitén och jag tror priset säger det mesta även om några av rätterna jag åt var väldigt goda. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar