måndag 28 september 2015

Per dag 1 Tokyo

Efter 2 timmars flyg från Shanghai till Tokyo landa vi efter en dryg timme och lite letande på vårt hotell Best Western i Nishi-Kasai. Rummet är extremt litet men betalar man 700kr natten så känns det ändå rätt värt. Eftersom vi var rätt trötta när vi väl packat upp allt och gjort i ordning så börja jag leta efter restaurang att äta på och använde Trip Advisor till hjälp. Det visade sig att den 3:e populäraste restaurangen i denna delen av Tokyo låg 60 meter bort så tänkte att vi bara måste dit! Restaurangen heter Abara Daikon och är en grillrestaurang med väldigt familjär miljö, sekunden vi gick in vände sig samtliga i personalen mot oss och hälsa oss välkomna och direkt de såg att vi inte var japaner peka kocken på "bardisken" vid köket och ville att vi skulle sitta där. Svenskar som vi är kändes det lite nervöst eftersom vi inte kände oss helt hemma med seder och så men det gick jättebra! Servitrisen kom snabbt fram och gav oss handsprit så vi kunde tvätta händerna och kom därefter med varsin våt handduk vi kunde tvätta oss med, igen. Vi fråga efter en meny på engelska som hon snabbt fixa. Vi fick en liten förrätt i form av en jätte god het dipp och lite gurka och en annan grönsak vi inte riktigt kunde sätta fingret på vad det var men riktigt gott var det. Jag beställde grillat kött och Jessica friterad kyckling men tyvärr förstod vi inte att Jessica inte fick något tillbehör för det skulle vi beställt separat medans jag som beställde en "meny" fick pommes till så hon fick lite av mina. Maten va hur som helst galet god och när jag mitt i måltiden hade druckit upp min öl var kocken snabbt framme och fråga om jag ville ha en till eftersom servitrisen just då var vid ett annat bord så fixa han den åt mig istället. Servicen var som ni kanske redan förstått riktigt bra och även om de kunde väldigt lite engelska knackla vi oss fram och blanda lite av vår bättre engelska och sämre japanska mot deras bättre japanska och sämre engelska och det gick hur bra som helst! Vi kommer definitivt gå tillbaka dit innan vi åker hem!

Förrätt
Pers varmrätt

Jessicas varmrätt 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar